ТЕЛЕКРИТИКА

Панелістів GFK підкупало злочинне угруповання?

Архив

Від 5% до 8% телевізійної панелі вимірювань є корумпованою, заявив на прес-конференції директор Ru Music Рудольф Кірнос. До цього начебто причетні два співробітники GFK Ukraine


Директор каналу Ru Music Рудольф Кірнос заявив, що дані телевізійної панелі GFK Ukraine не відображають реальний телеперегляд через підкуп панелістів злочинним угрупованням. Цю інформацію пан Кірнос отримав у результаті власного розслідування, результати якого він наприкінці квітня передав до Печерського РУ ГУ МВС у місті Києві, а сьогодні, 7 червня, оприлюднив на прес-конференції.

 

Під час  розслідування Рудольф Кірнос отримав  з власних джерел інформацію про те, що в Києві діє певна група людей, котрі домовляються з домогосподарствами, у яких встановлені піплметри, щоб вони дивилися певні телеканали за наданою інструкцією. За інформацією Рудольфа Кірноса, підкуплені домогосподарства отримували за це близько 10 тис. грн на місяць. Представлена під час прес-конференції така інструкція, датована вереснем 2011 року, охоплює перегляд з вересня 2011 року по січень 2012 року.

 

«Найбільш образливим є не лише те, що в цій схемі запропоновано дивитися певні канали, а й те, які канали не дивитися. Тобто ця група діє не лише на підвищення рейтингу певних нішевих каналів, але й працює проти інших каналів», - зазначив Рудольф Кірнос.

 

У цій інструкції, каже пан Кірнос, пропонувалося дивитися О-ТV, Maxxi TV, «Меню-ТВ», Перший автомобільний і певні програми ТВі, не дивитися - ТОНІС, 5 канал, Перший національний, «Малятко ТВ», Ru Music, КРТ, News One, «Сіті», UBC, «Еру», «РТР-Планету», «Гумор ТВ», Music Box. Також цим домогосподарствам заборонялося дивитись ТЕТ після 18.00, «Пекельну кухню-2» на «1+1», програми «Майданс», «Поза очі», «Розбір польотів» на «Інтері», «МастерШеф» на СТБ.

 

Інструкція

 

Отримавши цю інформацію, представники Ru Music звірили інструкцію з даними GFK за згаданий період (вересень 2011-січень 2012). «Ми виявили близько 60 домогосподарств по всій Україні, які дивились (телевізор) у цей період за цією схемою. Окрім цього наш інформатор назвав адресу одного домогосподарства на проспекті Правди, де проживає Зоя Володимирівна Вікторова. За нашою інформацією, ця жінка активно дивилася (телевізор) за цією інструкцією. Більше того, вона ще й агітувала своїх знайомих домовлятися з компанією GFK, заповнювати анкети, встановлювати піплметри і заробляти гроші на перегляді за подібними інструкціями», - розповів пан Кірнос. Він надав «Телекритиці» дані дослідження GFK щодо телеперегляду учасниці панелі Зої Вікторової, які збігаються із вказівками в інструкції. Дивіться тут (.doc, 49 kb).

 

Рудольф Кірнос вважає, що ця схема могла бути вигідною невеликим каналам і невеликим рекламним агентствам: «Є певні телеканали, які б хотіли підвищити рейтинг, і є невеликі рекламні агентства, які зацікавлені в тому, щоб канали, які вони обслуговують, отримували бюджети. І швидше за все, вони штучно завищували показники. Це не шкода каналам, а бізнес, як наркотики». Імена людей, яких він підозрює в організації цієї системи, пан Кірнос не називає, однак зазначає, що принаймні одна людина «мала стосунок до заснування каналу "Меню ТВ"».

 

Також в інструкції є цікавий пункт щодо Нового каналу: «З моменту прочитання цього листа ви перебуваєте у вільному плаванні щодо перегляду Нового каналу [...] Нагадуємо, що на сьогодні перегляд Нового каналу не оплачується». На думку Рудольфа Кірноса, це відіграло свою роль у стрімкому падінні показників Нового з осені минулого року: «Новий ще рік назад був безумовним лідером за своєю аудиторією. А далі з ним щось відбулось, дуже різко. Але у телевізійному бізнесі так різко нічого не буває. Я думаю, що телеперегляд Нового сплачувався, а потім перестав. Канал дивились у середньому 2 години упродовж року, а потім різко перегляд впав до 12 хвилин. Так з улюбленим каналом не розстаються».

 

Інструкція була розроблена таким чином, що телеперегляд людей, які нею користувалися, не міг класифікуватися компанією GFK як нетиповий, каже Рудольф Кірнос: «ІТК та GFK розробили таємний алгоритм, який дозволяє визначити нетиповий телеперегляд, і може протидіяти тим людям, які б зумисно дивились якийсь канал. Цей алгоритм - це математична модель, і він накладається на дані і відкидає сім'ї з нетиповим переглядом. вона має цікавитись і ще чимось на інших каналах. Швидше за все, людина, яка писала цю інструкцію, була добре знайома з алгоритмом. І тому GFK довго не могла виявити цих людей».

 

Рудольф Кірнос передав результати свого розслідування компанії GFK Ukraine, Індустріальному телевізійному комітету і найбільшим телевізійним групам. Телегрупи, за словами пана Кірноса, на підставі власних аналізів уже підтвердили, що від 5% до 8% телевізійної панелі вимірювань є, можливо, корумпованими. А в ІТК йому повідомили, що вже виявлено 108 домогосподарств у великих містах по всій Україні, які дивилися телевізор за викритим алгоритмом. «Це означає, що ця телевізійна панель не має права на існування, оскільки, якщо від 5-8% ринку дивляться не так, як треба, то цього достатньо, щоб завалити такі програми, як "Майданс"». Не кажучи вже про нішеві канали». Пан Кірнос вважає, що через такі дії показники його каналу Ru Music упали втричі і він втратив десятки мільйонів гривень можливого прибутку.

 

Зою Вікторову, за інформацією пана Кірноса, вже виключили з панелі, а решта представників домогосподарств, які дивилися за таким алгоритмом, наразі продовжують брати у ній участь.

 

«Наше розслідування встановило практично всіх причетних до цієї злочинної схеми. Розслідування проводив і наш канал, і детективне агентство. Поки що розслідування підтверджує всі наші дані. І ніяких фантазій тут немає», - додав Рудольф Кірнос. Він вважає, що така схема могла працювати з 2007-2008 року.

 

Телеканалу Ru Music теж запропонували підняти рейтинг за гроші через описану схему. Відтак, Рудольф Кірнос звернувся до ІТК. І після того, як не отримав відповіді, звернувся до правоохоронних органів. «Міліція запропонувала вступити із цими людьми в переписку. Ми це зробили і написали: покажіть, на що ви здатні. Нам відповіли: "Дивіться, завтра буде рейтинг". І дійсно, показники піднялись з 0,03% до 0,13%, а наступного дня впали до 0,02%. За це ми заплатили. Отримувач грошей міліцією встановлений. У нас є всі матеріали, записані аудіо, відео», - розповів Рудольф Кірнос. Кримінальна справа за цими фактами ще не відкрита.

 

Керівник Ru Music стверджує, що неодноразово ще з 2009 року звертався з цього приводу і в GFK Ukraine, і в ІТК, однак вони не підтримали його звернення до правоохоронних органів. Тому канал звернувся до центрального офісу GFK у Нюрнберзі (Німеччина) й отримав відповідь від керівника юридичного відділу Роланда Ферста (Roland Fuerst), який запропонував співпрацю з правоохоронними органами.

 

Розслідування каналу Ru Music довело, що принаймні два високопосадовці у GFK Ukraine продавали базу даних домогосподарств, робили це тривалий період і отримували винагороду розміром у десятки тисяч доларів. Їхні імена Рудольф Кірнос не розголошує, поки вони не будуть виявлені у розслідуванні правоохоронних органів. Він лише зазначив, що це не директор GFK Ukraine Олександр Федоришин, і не директор департаменту з медіадосліджень GFK Ukraine Ольга Росманова. Хоча пан Федоришин, на думку Рудольфа Кірноса, мав звернути увагу на існування схеми раніше і виявити її.

 

Рудольф Кірнос хоче, щоб його каналу відшкодували збиток, завданий через цю схему. Також він звернувся до великих каналів з проханням  підтримати його звернення до правоохоронних органів.

 

«Телекритика» звернулася по коментарі до Ольги Росманової з компанії GFK Ukraine, до Індустріального телевізійного комітету, телевізійних груп «1+1», «Інтер», StarLightMedia та «Медіа Група Україна» і розраховує на відповіді. Також редакція намагається дізнатися в міліції, на якому етапі перебуває розслідування в цій справі. Речник столичної міліції Ігор Михалко пообіцяв надати цю інформацію завтра.

 

Після публікації матеріалу «Телекритика» отримала коментар виконавчого директора ІТК Катерина Котенко. Вона повідомила, що технічний комітет ІТК разом із центральним офісом дослідницької компанії GfK аналізують домогосподарства на предмет нетипового теледивлення. «Результати аналізу та дії, що будуть прийняті, обов'язково повідомимо всьому ринку найближчим часом», - додала пані Котенко.

 

Нагадаємо, на початку 2010 року відбувся аудит системи безпеки даних GfK Ukraine, який проводила аудиторська компанія Deloitte. Незалежний аудитор зробив висновок про «наявність достатніх методів і засобів захисту та контролю конфіденційної інформації від можливого витоку або модифікаці»ї. При цьому «в результаті оцінки безпеки місць виникнення, передачі, запису та зберігання конфіденційної інформації були відзначені пропозиції, які аудитори рекомендували впровадити для досягнення вищого рівня безпеки».