ТЕЛЕКРИТИКА

Єгор Соболєв побув керівником каналу «Новини» дві години

Потім менеджмент ТРК «Україна» розірвав уже підписаний із ним контракт. За неофіційною інформацією, отриманою «ТК» з власних достовірних джерел, 3 липня менеджмент ТРК «Україна» підписав із Єгором Соболевим контракт щодо призначення останнього головним редактором нішевого каналу «Новини». Але через… дві години керівництво каналу повідомило Соболєва, що договір розірвано.


Як відомо «ТК», до цього у п’ятницю нібито кандидатуру Соболєва було затверджено Радою директорів компанії СКМ. Незважаючи на те, що до цього у середовищі донецьких політиків та бізнесменів, що мають вплив на редакційну політику ТРК «Україна», висловлювалися протести проти кандидатури Єгора, зокрема – через нібито вкрай критичну позицію Соболєва до представників донецького політико-бізнесового істеблішменту під час президентських виборів 2004 року. Також «ТК» було відомо, що опонентом призначення саме Соболєва на канал «Новини» були народні депутати від Партії регіонів Борис Колесніков та Олена Бондаренко. Також нібито свою роль відіграло опитування вітчизняних медіаменеджерів щодо професійної характеристики Соболєва, яке проводило керівництво каналу. Серед відповідей колег журналіста містилися вказівки на його непередбачуваність, агресивність та схильність до конфліктів.

 

Сам Єгор коментує ситуацію, що склалася, вкрай стримано. «Я справді не буду робити ТРК Новини”, але при цьому бажаю успіхів як цьому проекту, так і всій телевізійній групі Україна” в цілому. Там працює багато симпатичних людей. Я дуже хочу, щоб у них вдалося те, чого вони хотіли», – повідомив Єгор Соболєв «ТК».

У відповідь на запитання, чим було продиктовано тривалий період розгляду його кандидатури, Єгор Соболєв відповів: «Коли великий бізнесмен і група незалежних журналістів думають про те, щоби співпрацювати разом, звичайно, є великі ризики для обох сторін. І я думаю, що обидві сторони намагалися ці ризики обговорити і подолати. Я не буду вдаватися в деталі, бо це некоректно, з моєї точки зору. Я можу сказати лише, що мене цікавило. Я хотів, щоб, з одного боку, це був успішний і прибутковий канал, очевидно, це те, що цікавить головного інвестора. Але з іншого боку – щоб ця успішність і прибутковість досягалася через незалежність і професійність журналістики, якої канал мусив би дотримуватися. Я, власне, не знаю іншого шляху до успішності і прибутковості. Це й обговорювали. Але ще раз наголошу: некоректно повідомляти про переговори, які не завершилися позитивним результатом».

У планах Єгора Соболева втілити в життя проект незалежного Бюро журналістських розслідувань: «Я почав реалізацію цього проекту до того, як вступив у переговорний процес із ТРК Україна”. І тепер думаю, що сам Бог велів мені повністю сконцентруватися на цій ідеї, зробити її ефективною, успішною, але побудованою на незалежній журналістиці. Команду й ресурси я зібрав навесні, зараз треба відновити все, і я сподіваюся, що в найближчі місяці ми оголосимо про старт роботи. Я вже почав працювати».

Олександра Карашінська, координатор запуску інформаційного каналу «Новини», залишила проект у травні 2008 року. Як прокоментувала ситуацію пані Карашінська, відхід від проекту має дві причини: «По-перше, до мене не надходила пропозиція про подовження співпраці, по-друге, я дуже хотіла працювати з Єгором Соболєвим, відтак тепер навряд чи можна говорити про продовження проекту в тій формі, на яку я сподівалася».

На запитання, з чим пов’язана ситуація, коли з Єгором Соболєвим кілька місяців велися переговори, було підписано контракт, який потім за кілька днів було анульовано, пані Карашінська відповіла: «Я не можу докладно відповісти, які були причини такого рішення, тим паче, що мене не було на той момент в Києві і я не мала контактів із тими, хто це рішення приймав. Не розумію цієї ситуації. Переконана, що Єгор Соболєв був би фантастичним керівником інформаційного каналу. Він є дуже професійним журналістом, який мав реальний шанс збудувати щось насправді добре. Я дуже жалкую про те, що не буду працювати з паном Соболєвим».

На запитання, якими могли бути аргументи щодо відмови пану Соболєву, Олександра Карашінська відповіла: «Я не знаю. Коли я ще була в Києві, то ще були аргументи, що він може очолити, і я не можу зрозуміти причин зміни рішення».

При цьому пані Карашінська не вважає ситуацію конфліктною: «Не було жодного конфлікту. Мені дуже шкода, що так сталося, однак в усьому світі власники каналу мають останнє слово у кадрових призначеннях топ-менеджерів».

Олександра Карашінська нині в Польщі, поки планує відпочивати, а потім – братися до нового телевізійного проекту, подробиці якого воліє не розголошувати.

Марек Лоссе, за неофіційною інформацією «ТК», так само незабаром збирається залишити Україну. Поте сам пан Лоссе, який нині виконує обов’язки керівника проекту, ці дані не підтверджує: «Поки працюю. І як довго працюватиму на каналі, поки сказати не можу». На запитання, чому було розірвано щойно підписаний контракт із Єгором Соболєвим, Марек відповів: «Я не знаю всіх обставин цієї ситуації. Знаю лише, що я мав останні два місяці тісні контакти з Єгором Соболєвим і знаю його як дуже доброго фахового журналіста. Мені шкода, що я не можу продовжувати співпрацю з Єгором по ТРК Новини” і вважаю, що це є дуже велика втрата для цього проекту».

Чи пов’язане звільнення пані Карашінської із ситуацією з Соболєвим, пан Лоссе відповів, що «не знає, що відбувалося за лаштунками цієї історії». За словами Марека Лоссе, поки невідомо, хто може очолити канал: «Зараз я не можу відповісти на ваше запитання. Поки я не знаю такої особи. Річ у тім, що з Єгором Соболевим ми вели переговори понад два місяці, але ситуація змінилася – і ми мусимо зорієнтуватися».

Вальдемар Дзікі, генеральний директор ТРК «Україна», на прохання «ТК» прокоментувати ситуацію з Єгором Соболєвим – його призначенням та розірванням контракту, відповів: «Я не понимаю, о чем вы меня спрашиваете. На протяжении трех месяцев мы ведем переговоры с разными кандидатами. Когда мы дойдем до финала, мы объявим результат. Его кандидатура – одна из трех-четырех, которые мы рассматриваем. Ориентировочно назначение должно произойти через три-четыре недели. Егор Соболев – очень сильный кандидат. Но сложность в том, что нам нужна комбинация крупного талантливого журналиста и менеджера. Ведь мы говорим не об одной телевизионной программе, а о 24 часах вещания».

Старт каналу призначено на лютий 2009 року.

«ТК» також звернулася по коментарі до експертів.
 

Наталія Лигачова, шеф-редактор проектів «Телекритка»:

– Я считаю, что факт разрыва контракта с Егором Соболевым – очень плохой знак для рынка. Поскольку это означает, что в Украине по-прежнему нет серьезных медиагрупп, готовых строить телеканалы по принципу их независимости от политических и бизнес-интересов владельцев. Иного объяснения происшедшему я не вижу. И мне очень жаль, что надежды многих украинских журналистов на то, что в группе ТРК «Украина» появится новостной телеканал, который имеет потенциал задать совершенно иные стандарты информационной журналистики, чем на всех уже существующих, провалились. Насколько я знаю, концепция Егора Соболева предполагала развитие его в сторону глубокой разработки прежде всего социальных вопросов, реально влияющих на жизнь людей, в сторону поиска и демонстрации позитивного опыта решения самими гражданами страны актуальных проблем, на нем не должно было быть «желтой» политики, тем более джинсы и т. д. Мне кажется, в таком канале нуждается наш зритель – и мне в этой ситуации искренне жаль именно украинскую аудиторию, которую вновь лишили возможности увидеть медиа нового качества, несущие не только бизнес- и политическую нагрузку, но и социальную ответственность. Вообще, это был бы очень ценный эксперимент для всего рынка – скажем, и что касается возможности выживания, бизнес-потенции телеканала, ориентированного на изготовление серьезной информации, необходимой гражданам ответственной собственной позиции.

Я полагаю, что дело не только в сопротивлении назначению Егора Соболева, которое, как известно, изначально было внутри «донецкой» политической и медиагруппы. Ведь я сама имела разговор пару недель назад с народным депутатом Еленой Бондаренко (Партия регионов), которая высказывала сомнения в профессиональной зрелости Соболева как журналиста и готовности его к менеджерской работе. Но эта борьба, насколько я понимаю, была открытой, и выиграли в итоге те, кто был за концепцию Егора. Что произошло, кто повлиял на принятие решения о разрыве контракта – я пока не знаю, «ТК» занимается расследованием, но я думаю, что тут не обошлось без влияния внешнего по отношению к «донецкой» группе.

Плохо повлияет эта ситуация и на репутацию ТРК «Украина». В последнее время, как я уже говорила, с ТРК «Украина» многие журналисты связывали надежды на журналистику, которая задаст тон всем СМИ страны. Те люди, которые, как я знаю, готовы были прийти в команду к Соболеву – одни из лучших профи в Украине. И тот факт, что в результате и Ринат Ахметов оказался неготовым поддержать правильные стандарты журналистики, которые открывали бы всему нашему медиапространству перспективы не меньшие, чем, скажем, проект, финансируемый фондом «Развитие Украины» – «Журналистика цифрового будущего», – не делает чести ни ему, ни ТРК «Украина». Тем более что сделано все непрозрачно и вопреки, как мы понимаем из комментариев польских консультантов канала, их видению потенциала Егора Соболева. Думаю, что подобное решение будет иметь негативные последствия для ТРК «Украина» и на международном уровне. Выводы многие точно сделают.

 
Вікторія Сюмар, виконавчий директор Інституту масової інформації:

– На ТРК «Україна» є багато іноземних топ-менеджерів, фахівців, які розуміють, яким чином треба розвивати канал, щоб ТРК «Україна» та його супутники були справді загальнонаціональними каналами. Я вже неодноразово говорила: якщо ТРК не змінить редакційну політику – вона залишиться регіональним каналом, бо незбалансована політика не дозволить компанії вийти на загальнонаціональний рівень. Певна, польські консультанти і менеджери розуміють: для розвитку, для успішності, прибутковості, впливовості медіа в інформаційному просторі необхідна незаангажованість, об’єктивність, яку Єгор Соболєв однозначно відстоював. Але рішення на каналі ухвалюють не тільки закордонні менеджери, а й власники, наближені до політичного кола. У них, певно, не було бажання пускати цей вірус об’єктивної журналістики на ТРК «Україна». Шкода, що канал не доріс до менеджерів такого рівня, яким є Єгор. Проблема в першу чергу ТРК, а не Соболєва.

Призначення Соболєва вплинуло би позитивно на репутацію «України». А от його звільнення через дві години, як на мене, ніяк не вплине: канал і так далеко не найкращий. Я не думаю, що буде дуже негативна реакція, ситуація із Єгором радше підтвердила те, що всі й так знали: перед президентськими виборами медіагайки будуть лише закручуватися; власники найвищого рівня не хочуть жодних демократичних рухів або навіть їх спроб, бо основне їхнє завдання – більший контроль мас-медіа.

Я думаю, власники ТРК програють, бо сьогодні вивести канал на ринок можна тільки справжніми подвигами. Аби канал швидко закріпився на ринку, він повинен реально відрізнятися від інших, а це можна забезпечити відсутністю замовлень та об’єктивним професійним мовленням. Соболєв міг зібрати навколо себе справді професійну команду журналістів, а тепер я не думаю, що на цей канал прийдуть люди, котрі зможуть забезпечити його прорив. Це буде така собі копія новин інших каналів. І в ринковому плані такий канал дуже довго ставатиме на ноги через капіталовкладення.

Якщо ми спостерігаємо в цій сфері такі процеси, то прорив буде у якихось інших сферах. Як, скажімо, було 2002 року, коли був шалений відплив найкращих журналістів із друкованих ЗМІ. В результаті у нас стався величезний прорив у інтернет-журналістиці, і тепер вона – одна з найрозвинутіших. Я думаю, якщо найкращі журналісти не можуть мати роботу на телебаченні, вони почнуть започатковувати продакшн-студії, що вироблятимуть, скажімо, документальні речі, розслідування; вони розвиватимуть інші жанри журналістики. І в результаті це працюватиме на користь країні. Ці штучно створені негативні умови для людей, здатних розвивати інформаційний простір, викличуть лише урізноманітнення цього простору.

 

Олена Бондаренко, народний депутат, Комітет із питань свободи слова та інформації:

– Я свое мнение по поводу назначения Егора Соболева высказывала только в частном порядке – акционеры СКМ официально моего мнения не спрашивали. Частный разговор состоялся в присутствии Наталии Лигачевой («Телекритика») и Наталии Емченко (СКМ). Тогда я сказала, что если бы меня спросили, то я бы ответила, что как менеджера Егора я не вижу, тем более что здесь нужны качества старт-менеджера. Ценю талант Егора как журналиста и в особенности публициста – и даже публициста более, чем телевизионщика. Читаю его статьи в «Зеркале недели» и «Корреспонденте». Но (!) ни одного крупного проекта за Егором нет, он, на мой взгляд, донкихот украинской журналистики, талантливый одиночка. Так что политические моменты тут совершенно ни при чем. Я, например, считаю, что было ошибкой со стороны «Украины» упустить Виталия Докаленко (Докаленко возглавил канал «УНИАН-ТБ». – Ред.), у которого и менеджерский опыт есть, и крупные проекты за плечами.

 

Юрій Стець, народний депутат (НУНС):

– Безперечно, на українському телебаченні є місце незалежним журналістам. Для мене це очевидно – цьому є багато доказів. Якби не було місця незалежним журналістам, навряд чи могли би часто зявлятися матеріали, наприклад, про неугодних політиків. Якби не було вільної журналістики, ми б не чули різних версій подій. Про відсутність незалежної журналістики можуть говорити лише ті, хто не знає, що відбулося у 2004 році.

Щодо особисто Єгора – це виключно його стосунки з тими, хто його запрошував. Якщо люди вели з ним перемовини, напевно ж вони прорахували й те, що він достатньо свободолюбний і незалежний. Але втручатися у відносини журналіста й роботодавців я не буду, тому що ми маємо приклад, коли журналісти маніпулювали ситуацією з Безлюдною – тим, що їх нібито викидають. Насправді це була ротація кадрів, і Безлюдна мала рацію. Чи вплинуло тоді велике звільнення людей на репутацію телеканалу «Інтер»? Вплинуло. Відбулися позитивні зміни: рейтинг телеканалу «Інтер» виріс, продукти стали якісними. Якщо на ТРК «Україна» буде нормальна команда, яка робитиме якісні, чесні, оперативні новини, і там буде професійний менеджер, то можна буде говорити про те, що непризначення Єгора Соболева позитивно відобразилося на іміджі групи «Україна». Якщо ж там усе буде погано, то – негативно. Але особистісний людський фактор однієї людини нічого не вирішує. Одна людина, навіть геніальна, на жодному медіа не робить погоди.

Главное в разделе

Бизнес

Провайдеры, вещатели и «Зеонбуд»: отсутствие регуляции и запуск платного пакета эфирной цифры

Бизнес

Pay TV vs Free TV. Как телегруппы строят рынок Pay TV и почему 2019-й будет переломным

Популярное на Телекритике



Бизнес

Провайдеры, вещатели и «Зеонбуд»: отсутствие регуляции и запуск платного пакета эфирной цифры

Бизнес

Pay TV vs Free TV. Как телегруппы строят рынок Pay TV и почему 2019-й будет переломным

Дуся

Сушко написала прощальный пост

Дуся

Лигачева, не церемонясь, уволила журналистку после 8 лет работы. Последняя указала на попытки цензуры и «психологический прессинг»