ТЕЛЕКРИТИКА

Верховна Рада ухвалила закон про місцеві вибори, який не забороняє політичну рекламу

Архив

14 липня Верховна Рада ухвалила закон «Про місцеві вибори». За ухвалення в другому читанні та в цілому законопроекту № 2831-3, внесеного народними депутатами Вадимом Денисенком, Сергієм Алєксєєвим (обидва - «Блок Петра Порошенка»), Ігорем Поповим, Юрієм Чижмарем (обидва - Радикальна партія Олега Ляшка) та Оленою Ледовських («Народний фронт»), проголосували 257 народних депутатів.

 

Під час підготовки законопроекту до другого читання профільний комітет відхилив поправки низки народних депутатів щодо заборони політичної реклами на телебаченні, радіо та носіях зовнішньої реклами, щодо заборони передвиборної агітації в українських ЗМІ, де частка зарубіжної власності перевищує 50%, а також щодо чіткого відмежування політичної реклами від редакційних матеріалів.

 

Водночас комітет врахував поправку народного депутата від «Блоку Петра Порошенка» Світлани Заліщук, за якою забороняється участь у передвиборній агітації громадян України через іноземні ЗМІ, що транслюються на територію України.

 

Нагадаємо, що цей законопроект було прийнято за основу 18 червня. 14 липня голова фракції «Блок Петра Порошенко» Юрій Луценко повідомив журналістам, що останні розбіжності під час обговорення законопроекту «Про місцеві вибори» зводяться до того, що деякі фракції наполягають на повній забороні реклами під час місцевих виборів.

 

Ухвалений у другому читанні законопроект містить статтю 13, що гарантує публічність і відкритість виборчого процесу; розділ «Інформаційне забезпечення виборів», у якому прописано порядок інформаційного забезпечення виборів та участі в ньому ЗМІ; розділ «Передвиборна агітація», у якому визначені строки, форми та умови проведення передвиборної агітації, порядок використання ЗМІ, порядок розміщення політичної реклами. Наводимо ці статті та розділи:

 

Стаття 13. Публічність і відкритість виборчого процесу

 

1. Організація і проведення місцевих виборів здійснюються публічно і відкрито.

 

2. Виборчі комісії інформують громадян України про свій склад, місцезнаходження та режим роботи, про виборчі округи і виборчі дільниці, про основні права виборців (у тому числі про право оскарження рішень, дій чи бездіяльності виборчих комісій, органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій, їх керівників, інших посадових та службових осіб, які обмежують або порушують виборчі права), про порядок заповнення виборчих бюлетенів, забезпечують можливість для ознайомлення виборців зі списками виборців, відомостями про кандидатів, оприлюднюють протоколи про підрахунок голосів виборців, про підсумки голосування та результати місцевих виборів, надають іншу інформацію у випадках, передбачених цим Законом.

 

3. Рішення органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, їх посадових та службових осіб, що стосуються місцевих виборів та зачіпають законні права громадян, а також рішення виборчих комісій доводяться до відома громадян через друковані засоби масової інформації або оприлюднюються в інший спосіб у триденний строк з дня їх прийняття, якщо інше не передбачено законом.

 

4. Усі засоби масової інформації, незалежно від форми власності, зобов'язані справедливо, збалансовано та неупереджено висвітлювати хід підготовки і проведення місцевих виборів у новинах, інформаційних випусках, ток-шоу, дискусійних та інших програмах. Їх представникам гарантується безперешкодний доступ на всі публічні заходи, пов'язані з місцевими виборами, а на засідання виборчих комісій та на виборчу дільницю у день голосування (повторного голосування) - на умовах, визначених цим Законом, крім випадків, передбачених законами України. Виборчі комісії, органи державної влади, органи влади Автономної Республіки Крим та органи місцевого самоврядування, посадові і службові особи цих органів зобов'язані в межах своїх повноважень і компетенції надавати їм інформацію щодо ходу підготовки і проведення місцевих виборів.

 

Розділ VII. ІНФОРМАЦІЙНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ВИБОРІВ

 

Стаття 49. Основні засади інформаційного забезпечення виборів

 

1. Виборцям забезпечується можливість доступу до різнобічної, об'єктивної та неупередженої інформації, потрібної для здійснення усвідомленого, поінформованого, вільного вибору.

 

2. Інформація, що міститься у документах, поданих до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів (відомості про прізвище, власне ім'я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, партійність, трудову діяльність, посаду, місце роботи (заняття), громадську роботу (в тому числі на виборних посадах), партійність, місце проживання, наявність чи відсутність судимості, суб'єкт висування кожного кандидата у депутати) є відкритою.

 

3. Виборчі комісії, засоби масової інформації та інформаційні агентства, органи державної влади, органи влади Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, їх посадові особи, об'єднання громадян та інші особи при поширенні інформації про вибори, яка не є передвиборною агітацією відповідно до статті 54 цього Закону, зобов'язані дотримуватися об'єктивності, неупередженості, збалансованості, достовірності, повноти і точності інформації.

 

Стаття 50. Загальне інформаційне забезпечення виборів

 

1. Загальне інформаційне забезпечення виборів включає інформування виборців про:

1) виборчі права громадян та способи їх здійснення і захисту;

2) можливість та процедури перевірки включення себе та інших виборців до Державного реєстру виборців та списків виборців на виборчих дільницях;

3) адресу місцезнаходження відповідної територіальної та дільничної виборчих комісій виборчої дільниці, до яких належить виборча адреса виборця;

4) адресу приміщення для голосування, дату та час голосування;

5) підстави та процедури отримання можливості голосувати за місцем перебування;

6) процедуру голосування та спосіб заповнення виборчого бюлетеня;

7) право на оскарження порушень своїх виборчих прав та способи здійснення цього права;

8) відповідальність за порушення законодавства про вибори.

 

2. Центральна виборча комісія оприлюднює на своєму офіційному веб-сайті інформацію, що стосується загального інформаційного забезпечення відповідних виборів та забезпечує її актуальність.

 

3. З метою забезпечення належної поінформованості виборців територіальна виборча комісія, яка утворює дільничні виборчі комісії, забезпечує виготовлення плакатів, що роз'яснюють порядок голосування та відповідальність за порушення законодавства про вибори, передбачені цим та іншими законами України. Зазначені плакати виготовляються та передаються дільничним виборчим комісіям у порядку та строки, визначені відповідною територіальною виборчою комісією.

 

4. На інформаційні матеріали, які належать до загального інформаційного забезпечення виборів, поширюється законодавство про соціальну рекламу.

 

Стаття 51. Спеціальне інформаційне забезпечення виборів

 

1. Спеціальне інформаційне забезпечення виборів передбачає інформування виборців про:

1) зареєстрованих кандидатів на відповідних місцевих виборах та суб'єктів їх висування;

2) рахунки виборчих фондів місцевих організацій партій (блоків) та кандидатів, допустимий розмір добровільного внеску та спосіб, у який робиться внесок;

4) скасування реєстрації (вибуття) кандидата;

5) факти та події, пов'язані з виборчим процесом.

 

2. Спеціальне інформаційне забезпечення щодо відомостей, зазначених у пунктах 1-4 частини першої цієї статті, здійснюється виборчими комісіями у межах, встановлених цим Законом, та в порядку, визначеному Центральною виборчою комісією.  

 

3. Засоби масової інформації, інформаційні агентства можуть брати участь у спеціальному інформаційному забезпеченні виборів на замовлення відповідної територіальної виборчої комісії, а щодо відомостей, зазначених у пункті 5 частини першої цієї статті, - з власної ініціативи з дотриманням вимог цього Закону.

 

Стаття 52. Засади участі засобів масової інформації та інформаційних агентств в інформаційному забезпеченні виборів

 

1. Під час виборчого процесу засоби масової інформації розміщують інформаційні матеріали на замовлення територіальних виборчих комісій на підставі відповідних договорів, укладених із зазначеними комісіями.

 

2. Інформаційні агентства та засоби масової інформації поширюють повідомлення про перебіг виборчого процесу, події, пов'язані із виборами, базуючись на засадах достовірності, повноти і точності, об'єктивності інформації та її неупередженого подання.

Інформаційні агентства, засоби масової інформації, що поширюють інформацію про події, пов'язані із виборами, не можуть допускати замовчування суспільно необхідної інформації, що стосується цих подій, якщо вона була їм відома на момент поширення інформації. Інформаційні агентства, засоби масової інформації зобов'язані поширювати інформацію про вибори відповідно до фактів, не допускаючи перекручування інформації. Засоби масової інформації та інформаційні агентства повинні намагатися отримувати інформацію про події, пов'язані з виборами, з двох і більше джерел, віддаючи перевагу першоджерелам.

 

3. Засоби масової інформації, інформаційні агентства мають збалансовано висвітлювати коментарі всіх кандидатів, суб'єктів їх висування щодо подій, пов'язаних із відповідними місцевими виборами.

 

4. Телерадіоорганізації самостійно визначають кількість ефірного часу, присвяченого висвітленню фактів та подій, пов'язаних з виборчим процесом. У зазначених матеріалах телерадіоорганізаціям заборонено виокремлювати у своєму ставленні певних суб'єктів виборчого процесу чи надавати їм привілеї.

 

5. Телерадіоорганізації мають право створювати та поширювати у прямому ефірі передачі за участю кандидатів, їх довірених осіб, уповноважених осіб місцевих організацій партій (блоків) - суб'єктів відповідного виборчого процесу місцевих виборів у формі передвиборних дебатів чи дискусій. Такі передачі повинні бути організовані у цикл передач однакового формату з метою дотримання принципу рівних умов та рівного доступу.

 

Телерадіоорганізація, яка має намір поширювати зазначені передачі, оприлюднює відповідну пропозицію, в якій повинні зазначатися формат передачі, строк, протягом якого необхідно надати згоду на участь у передачі, та вартість участі у такій передачі.

 

Формат передачі (циклу передач) включає: порядок визначення учасників передачі за участю представників двох або більше кандидатів чи місцевих організацій партій (блоків) - за згодою учасни